Hoppa till sidans innehåll

Mat en tävlingsdag


Varför bry sig om vad man äter på tävling? På en tävlingshelg har man ofta matcher från tidig morgon till sen eftermiddag eller till och med kväll. Första matchen har alla energi men vill du förlora en jämn kvartsfinal på kvällen för att du inte
ätit ordentligt och inte har någon ork?

Nedan har vi sammanställt några tips på bra mellanmål beroende på hur långt man har mellan matcher. Målsättningen är att man aldrig är proppmätt och aldrig hungrig - har du 20 min mellan matcher äter man något lätt och är det 2h kan man äta riktig lunch. Glöm inte dricka vatten mellan matcherna - många små glas under dagen är bättre än massor vid få tillfällen.

2h eller mer vila mellan två match

  • Kycklingsallad/korv & makaroner/dagens lunch/äggsmörgås

1h vila mellan två matcher

  • Smörgås/Yoghurt/Banan/mjölk/

30 min vila mellan två matcher

  • Banan/Russin/Yoghurt/Mjölk/Risifrutti

Generellt är vatten bäst att dricka under match och räcker långt. Om det blir tredje set kan en halv banan eller lite russin vara bra mellan andra och tredje set.

Godis och fikabröd äter vi inte under tävlingsdagar, risken att man glömmer äta sin matsäck är ett av många goda skäl.

Har ni synpunkter på listan eller förslag på kompletteringar - maila eller ring Daniel - se under kontakta oss.

Uppdaterad: 2016-10-08 12:27
Skribent: Daniel Johansson
Epost: This is a mailto link

Selma_smash

 

Vi finns på Facebook också!:

Postadress:
Friska Viljor BMK - Badminton
Strömstedt, Täfteå 129
89195 Arnäsvall

Kontakt:
Tel: 070-6311209
E-post: This is a mailto link

Se all info